Kodeks pracy

Wielu poszukujących pracy często nawet nie jest świadomych swoich praw i obowiązków. Często ich zasób wiedzy dotyczy tylko tego, co usłyszało się od pracodawcy. To jednak tylko mała część informacji, którą należy poznać. Prócz tego, co podpiszemy, jest również zbiór innych, bardziej ogólnych zasad, które należy poznać by wiedzieć, jakie zasady rządzą zatrudnieniem.

Zbiór tych ogólnych reguł określa w Polsce kodeks pracy. Czytając definicję, kodeks ogólnie stanowi zbiór przepisów regulujących pewną dziedzinę stosunków społecznych. Kodeks krótko oznacza zbiór praw. W II RP niektóre kodeksy wydawano jako rozporządzenie mające moc ustawy. Dziś natomiast kodeksy wydawane są w formie ustaw. Kodeksy nazywane są czasem w inny sposób, chociażby kodeks pracy – można także nazywać jako prawo pracy.

Bieżący kodeks pracy uchwalony został w 1974 roku. W 1990 roku zostały wprowadzone do niego poprawki obowiązujące do dziś. Reguluje on większość praw i obowiązków pracowników bez względu na podstawę prawną zatrudnienia. Co znajdziesz w tym kodeksie? Przykładowo: umowy o pracę, czas pracy czy obowiązki pracownika i pracodawcy. Wszystkie dziedziny są podzielone na podrozdziały. Na przykład kodeks pracy urlop dzieli na dwa podrozdziały: urlop bezpłatny i urlop wypoczynkowy.

Zanim weźmiemy się za szukanie pracy, polecam najpierw zapoznać się z kodeksem pracy. Tak dla pewności, czy oby czegoś nie przeoczyliśmy.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 5.0/5 (18 głosów)
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: 0 (z 0 głosów)